Verkeersgroep Jordaan

contactpersoon:

Coby Schoenmaker-de groot e.a.

De Verkeersgroep Jordaan  en haar activiteiten:

 

oktober 2018

ook in de Jordaan gaan dadelijk de parkeertarieven omhoog; dat willen de meeste bewoners niet, dat kost bezoek!

 

 tot en met mei 2015

diverse acties en overleg met stadsdeel en bewoners

 

 

 tot en met augustu 2013

Contact met stadsdeel en bewoners over verkeer en vervoer, zitting hebben in wijkraad van de Jordaan

augustus 2012

Wie zijn fiets kwijt is zou denken gestolen.. of is mijn fiets weggesleept naar de Afac. Alwaar men de fiets terug kan halen met boete..midden in een industriegebied. Gezien de gigantische hoeveelheid fietsen daar gestald in crisistijd en het beleid is dat deze fietsen na 3 maanden worden "verkocht" is de vraag; hoe zit dit juridisch in elkaar en mag dit eigenlijk wel. De verkeersgroep Jordaan zoekt dit uit.

 januari 2012

Veel binnenstadbewoners balen dat ze niet met een auto handig of met parkeervergunning iets kunnendoen; zoals kinderen naar school brengen. Daar valt iets voor te zeggen: Echter de Verkeersgroep Jordaan kreeg een notulenstuk onder ogen; een nieuw stuk school in de Jordaan(14e Montessorischool), de vraag waar moeten ouders en personeel hun fietsen plaatsen? Was het ambtelijke antwoord: “…vindt dat ouders ontmoedigd moeten worden om met de fiets te komen…”  Of van de naschoolse opvang te halen, of hun kind naar een clubje van Ons Genoegen te brengen. Dit terwijl het Groenlinks/Pvda beleid van Sradsdeel centrum gericht is autogebruik niet bevorderen en een school waar geen tram precies om de hoek ligt, en een “opstappergebruik” 2 euro per kind kost,  zou nu moeten proberen de ouders van de fiets te krijgen???

De leden van de Verkeersgroep Jordaan zijn hevig ontsteld en menen dat de betreffende wethouder mag uitleggen waarom haar ambtenaar dit kan zeggen in notulen en dat er geen  schuine fietsrekken ingetekend kunnen worden;

Een speelplaats is belangrijk, maar anno 2011zal de ouder, gestresst of niet, die vaak naar zijn/haar werk moet daarna, zijn kind willen wegbrengen en na het naar schoolbrengenop de fiets willen springen. En vice versa.  kortom fietsenrekken is een must!

 

 december 2011

30 december 2011 Wij moeten allemaal ons straatje/stoep helpen vegen menen wij als verkeersgroep Jordaan:

Dat iedereen in Amsterdam als bewoner mee mag en moet helpen om “zijn” stoep schoon te houden nu de Gemeente(=wij allen) bezuinigt op schoonmaken van straten. En dat geldt straks ook voor ijs- en sneeuwvrij maken. Of op Koninginnedag en of  Nieuwjaarsdag. a/ het is sociaal b/met de verhoogde verzekeringspremies heel verstandig en c/ het zorgt voor duurzaamheid op het gebied van schoonhouden; een nette straat vervuilt men eerder dan een vieze straat…  Dit betekent dat een aanpassing in de Amsterdamse APV in 2012 nodig is. Met een handhavingclausule erbij.

 

7 december 2011 inspreken in Noordkerk over verkeersplan Haarlemmerbuurt

tussentijds; buurt activeren ivm inspraakavond!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

inloop 17.45uur infomarkt en 18.30-20.30uur    inspraak      i

27 november 2011 steekproef winkeliers Haarlemmerdijk en  Haarlemmerplein gedaan

23 november 2011 naar stadsdeel centrum gesprek over Verkeersplan Haarlemmerplein

         24 oktober In het archief van de verkeersgroep Jordaan liggen reeds:                                                                                               

          3000 Handtekeningen met "Neen":  geen afsluiting Marnixstraat!

Reeds 3000 handtekeningentekeneningen tegen een afsluiting van de (Korte) Marnixstraat liggen klaar; de verkeersgroep Jordaan en zijn medestanders willen geen afsluiting van Korte Marnixstraat. Een buurtreferendum wordt overwogen in te zetten.

 

-oktober 2011

Uit de krant verneemt de Verkeersgroep Jordaan dat er weer een manier gevonden wordt om de Marnixstraat deels autovrij te maken; nl door het verkeer niet meer vanaf Haarlemmerplein er in te laten rijden. Dit zorgt voor exctra kilometers. Maar ook voor filevorming; 2 marktdagen en vele bewoners die in dat deel van de grachtengordel en of jordaan aan komen rijden of weg willen rijden. In plaats van beter te handhaven is het oude plan weer op tafel gekomen. Wij gaan gesprekken aan met politici en bewoners; Laat men van de Marnixstraat afblijven en beter handhaven!

 

 

-maart 2011

oplaadpunten voor Elektrische auto's is met auto's nu 1 op 1.... lijkt wel een heel dure investering

Fietsendoolhof St Antoniesluis als kunst neergezet en om Amsterdammers er op te attenderen dat zij onnodig een rek et een wrak bezetten; in 2010 haalde de gemeente 14.000 fietswrakken weg

-februari 2011

VVD vindt dat stad vriendelijker moet zijn voor foutparkeerders en wil oa dat foutparkeerders weggesleept worden naar plek waar het wel kan; "haalt zoiets de gemeenteraad"?

-januari 2011

stukjes geschreven voor Jordaankrant over Asfalt rood dat oplost op fietspaden en de oude fietsenwrakken die in de weg staan

 

 

Actie 2010

Mensen aan de westkant van de Jordaan en Westerpark(west) activeren om voor de parkeergarage Marnixbad te zijn! 9 juni 2010 is daar door de anti-autolobbyisten een referendum aangevraagd(West) en plots mag in een stad een stadsdeel dit doen en het andere dit niet doen......

 

Acties 2009

30-6-2009

Wij gana het stuk de stad en de auto opvragen en een reactie richting gemeenteraad en wethouder(s) geven, wij maken ons zeer ongerust over de subtitel; het autoluw maken van Amsterdam

 

Acties 2008

Dienst Stadstoezicht te sloom met geldverwerkingen parkeervergunningen

"Als u niet op tijd betaalt dan vervalt uw...parkeervergunning.. "want de dienst Stadstoezicht kan door haar postgirorekening en haar traagheid de betalingen niet in 5 dagen verwerken... Ho, ho was het niet de belasting die zegt; "u dient voor het eind van de maand te betalen"..detail is; de wethouder die hier in een stadsdeel overgaat had ook zo'n briefje gekregen.....meldde hij. Het siert de dienst: Dus wel zonder onderscheid des persoons: een vreemde oproep!!!

 

Weg met de Wielklem

Eindelijk is onze wens vervuld; Weg met de wielklem en dat gaat gebeuren op 1 januari 2009!

 

Stop knip in rijrichtingen Marnixstraat hoogte Marnixbad

op 9-8-2008 zal Coby Schoenmaker-de Groot duizenden handtekeningen om 20.00uur op het stadhuis Amstel 1 deelraadsvergadering Commissie Verkeer aanbieden voor het behoud van de rijrichtingen.

Al jaren geleden hebben zij tegengehouden met duizenden handtekeningen dat de rijrichting van de Marnixstraat bij het Marnixbad niet anders zou worden dan nu het geval is, verandering zal zorgen voor nog langere verkeersbewegingen; en dat op sommige dagen de Jordaan en de grachtengordel slecht bereikbaar zullen zijn. Plots wil deelraad Amsterdam Centrum weer ene poging doen om de rijrichtingen te veranderen....

Er is daarom in juni 2008 een handtekeningenactie gestart, om eventueel een plaatselijk referendum te houden. En de ANWB is gevraagd om hier actie te ondernemen namens haar leden.

 

Wordt vervolgd.

 

 Oudere acties:

-2005 koppeling diefstalbestanden: verzoek om een beter systeem bij het oplossen van een fietsendiefstal door koppeling van landelijke bestanden van politie.

-2003 verzoek om asociale wielklem af te schaffen of zo min mogelijk in te zetten-2003 draaibaar fietsstuur test ; tesamen met de Gemeente Amsterdam en diverse bewoners van de Jordaan werd getracht een draaibaar fietsstuur als oplossing anti-fietsendiefstal te promoten; door in het stuur een stang te plaatsen met een knop kan de fietseigenaar zijn fiets mee naar binnen nemen en het stuur een slag draaien; minder blauwe plekken tijdens voorbijlopen en meer kans op de fiets de volgende ochtend weer tegen te komen. 

-1997 Stop knip in rijrichtingen Marnixstraat hoogte Marnixbad Ruim 3500 handtekeningen tegen het idee rijrichting van de Marnixstraat bij het Marnixbad opgehaald en wel opknappen, echter dat de rijrichting niet anders zou worden dan nu het geval is, verandering zou zorgen voor nog langere verkeersbewegingen; en dat op sommige dagen de Jordaan en de grachtengordel slecht bereikbaar zullen zijn. Men luistert naar de Verkeergroep Jordaan c.s.

-1993 Referendumtegenstander tegen autopesten in Binnenstad Veel mensen begrepen telaat dat een autoluwe stad zou betekenen dat de gemeente Amsterdam parkeerplaatsen zou opheffen; met minuscuul verschil verloor de anti-groep; veel mensen in de jaren daarna hebben spijt van hun 'verkeerde' stem; als zij zelf last van dit nieuwe parkeerbeleid krijgen.